Naturalne antyoksydanty – przyprawy dostępne w kuchni

Naturalne antyoksydanty – przyprawy dostępne w kuchni

Wiele roślin zielonych jest źródłem polifenoli – substancji, które wykazują działanie antyoksydacyjne – spowalniające starzenie organizmu, przeciwdziałające tworzeniu komórek nowotworowych. Związki te działają przeciwzapalnie oraz przeciwmiażdżycowo . Część z nich ma zastosowanie w kuchni – używamy ich jako przypraw.

Zdrowe przyprawy

Wśród przypraw godne polecenia jest bogate w flawonoidy oregano – od wieków stosowane w celach leczniczych. Posiada szerokie spektrum zastosowania – spożywane wykazuje działanie wykrztuśne, dezynfekujące, przeciwbiegunkowe, moczopędne, odtruwające, natomiast zewnętrznie sprawdza się przy trudno gojących się ranach skóry i świądzie.

Oregano nadaje się do przyprawienia pizzy, zup i smażonych warzyw.

Na uwagę zasługuje także aromatyczny rozmaryn – źródło witaminy A i minerałów takich jak magnez, potas, żelazo, fosfor i cynk. Ziele to nie tylko wpływa na organizm przeciwnowotworowo, wzmacnia odporność i działa przeciwzapalnie – ma zastosowanie w leczeniu cukrzycy – ekstrakt z rośliny przyczynia się do wzrostu poziomu insuliny i obniżenia poziomu glukozy we krwi.

Rozmaryn nadaje niepowtarzalny aromat pieczeniom mięsnym i zupom, można nim także przyprawić herbatę, oliwę z oliwek, a nawet lemoniadę.
Właściwości lecznicze tymianku dotyczą głównie chorób układu oddechowego – działa wykrztuśnie i rozkurczowo, a równocześnie antyseptycznie i bakteriobójczo, a także pokarmowego – w kuracji nieżytu żołądka, podrażnienia jelit i dolegliwości wątrobowych.

Tymianek stosowany jest w kuchni m.in. do pieczonych i duszonych mięs, zup, sałatek, aromatyzowanych grzanek, sosów do makaronu.

Dobroczynne działanie dla organizmu wykazuje także kurkuma, zwana także ostryżem długim. Preparaty zawierające wyciągi z rośliny mają działanie przeciwzapalne i antyoksydacyjne. W krajach azjatyckich uważa się, że regularne spożywanie tej przyprawy wpływa na zmniejszenie ryzyka zachorowania na nowotwory, w szczególności przewodu pokarmowego.

Kurkuma nadaje się do barwienia ciast i deserów, a także do marynat, potraw z warzyw, mięsa czy ryb – nadaje im jasnożółty kolor.

Szałwia zawiera karoteny, garbniki, stanowi bogate źródło witamin B1, A i C, a także flawonoidów. W medycynie od wieków stosowana była w leczeniu stanów zapalnych gardła i skóry, łagodzi przebieg dolegliwości gastrycznych oraz obniża poziom cukru we krwi.

W sztuce kulinarnej przyprawę dodaje się do sałatek, mięsnych i drobiowych farszów oraz do ciast i deserów.

Żaneta Siewierska-Mrozek