Naturalne antyoksydanty – warzywa i owoce

Naturalne antyoksydanty – warzywa i owoce

Antyoksydanty to w dużym uproszczeniu substancje, wykazujące działanie przeciwdziałające wystąpieniu nowotworów, a także spowalniające proces starzenia się komórek organizmu. Są wytwarzane w organizmie człowieka, jednak dostarczanie ich w pożywieniu stanowi dodatkowe wsparcie w zapobieganiu występowaniu groźnych chorób.

Dużym działaniem antyoksydacyjnym wykazują się witaminy C, E i A (w żywności występująca pod postacią beta-karotenu), oprócz tego w owocach i warzywach, szczególnie tych o intensywnej barwie, występują takie substancje , jak karotenoidy, flawonoidy i polifenole. Wiele produktów spożywczych stanowi ich bogate źródło. Warto wiedzieć, co i jak jeść, aby jak najdłużej cieszyć się życiem w dobrym zdrowiu.

Kolory warzyw a zdrowie:

Od żółtych do pomarańczowych

Owoce i warzywa w odcieniach żółtego i pomarańczowego swoją barwę zawdzięczają zawartych w nich karotenoidach. Substancje te mają silny potencjał przeciwnowotworowy, obniżają stężenie cholesterolu i przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia choroby wieńcowej.

Najbardziej aktywnymi substancjami w tej grupie są: zmniejszający ryzyko zawału i choroby nowotworowej likopen, a także odpowiadające za prawidłowe widzenie luteina i beta-karoten.

Likopen zawarty jest m.in. w żółtych pomidorach, dyni oraz morelach. Bogatym źródłem luteiny są z kolei nektarynki, papryka, śliwki mirabelki i dynia. Beta-karoten znajdziemy w marchewce, melonie, dyni, mango, moreli i brzoskwini.

Oprócz tego owoce i warzywa w tym kolorze są bogatym źródłem witaminy C.

Zielone i białe

Kolor zielonych warzyw i owoców jest spowodowany dużą zawartością chlorofilu. Wśród korzyści wynikających ze spożywania tej substancji wymienić należy ochronę przed uszkodzeniami DNA komórek, a także ułatwienie usuwania toksyn z organizmu. Zielone dary natury są bogate także w kwas foliowy, biorący udział w procesach krwiotwórczych, zapewniający prawidłowe przebieganie procesów w układzie nerwowym, a także właściwe funkcjonowanie żołądka, jelit i wątroby.

Białe warzywa uzupełniają dietę o minerały takie jak potas i magnez. W tej grupie do szczególnie cennych zaliczyć należy czosnek i cebulę, gdyż zawierają kwercetynę i allicynę – związki o silnym działaniu bakteriobójczym.

Czerwone, bordowe i fioletowe

Warzywa i owoce w tym kolorze są źródłem cennych flawonoidów – antocyjaniny i antocyjanidyny. Substancje te wykazują korzystne działanie na poziom cholesterolu, w chorobie wieńcowej, przypisuje się im także wpływ na jakość wzroku oraz aktywność przeciwwirusową.

Dużą zawartością wymienionych flawonoidów wykazują warzywa i owoce o ciemnej barwie – aronia, jeżyny, czarne jagody, czerwone porzeczki, wiśnie, żurawina, czarny bez, bakłażan i czerwona fasola.

Inne owoce, takie jak maliny, truskawki, ciemne winogrona oraz poziomki zawierają polifenole, które wykazują działanie przeciwnowotworowe, natomiast przetworzony pomidor, arbuz i czerwony grejpfrut stanowią źródło likopenu.

Działanie antyoksydacyjne wykazują także inne produkty spożywcze oraz zioła i przyprawy. Ich działanie opiszemy w osobnych artykułach.

Żaneta Siewierska-Mrozek